Præstø apotek

Historien om ‘Esprit de Valdemar’

Duftende tendenser
I løbet af 1700-tallet var blomsterduftende parfumer, som tidligere kun havde været for det bedre borgerskab, nu for alvor ved at slå igennem hos en bredere skare. Både til mænd og kvinder. Særligt Eau de Colognen fra Køln var et hit, og Apoteker Mads Graa Aarsleff i Vordingborg havde da også længe syslet med ideen om at fremstille en dansk pendant. Som tænkt så gjort. Han drog på studietur til Køln (Cologne) og lærte sig teknikken.

Valdemars Ånd
Apoteker Aarsleff var kendt som en virksom mand og med den nødvendige salgsbevilling fra kongen i hus, var han ikke længe om at engagere  egnens kvinder til at plukke de vidunderligt duftende roser, der voksede på bankerne omkring Vordingborg slotsruin. Roserne blev destilleret og kom på flaske – og endelig den 26. februar 1836 kunne Danmarks allerførste parfume, Esprit de Valdemar, lanceres

Bevilling fra Kongen var nødvendig for at apotekeren kunne starte sin nye duftende virksomhed.
Smukt håndskrevet med blæk. Næsten et helt lille kunstværk!

Gåsetårn som varemærke
Det fornemme franskklingende navn, der på dansk betyder ’Valdemars Ånd’,  var i øvrigt en kærlig reference til de danske konger, Valdemar den Store, Valdemar Sejr og Valdemar Atterdag, der alle historisk havde haft stor betydning for Vordingborg.
Det blev da også Gåsetårnet, Vordingborgs vartegn, som Aarslef valgte som Esprit de Valdemars ikoniske varemærke

Parfume til Hoffet
Firmaet blev i 1842 overtaget af Aarsleffs søn, H. C. Aarsleff, der var apoteker i Præstø og desuden barber og chokoladefabrikant. På det tidspunkt var Esprit de Valdemar Eau de Cologne allerede en succes. Firmaet voksede og blev senere overtaget af apotekerens to døtre, der drev firmaet videre frem til 1932, hvor det blev opkøbt af De Danske Spritfabrikker. Esprit de Valdemar havde nu også opnået den store ære at blive Kongelig Hofleverandør

Duften af Danmark
Gennem årene kom flere produkter til. Især hårvandsmærkerne Fougére, Portugal og Brillantine blev store sællerter, som op gennem 1900-tallet i hastigt tempo blev solgt fra barbersaloner over hele landet. Snart var de fast inventar på toilethylden i de fleste danske hjem. Esprit de Valdemar var blevet hele Danmarks duft.

Marketing-hajer
En del af succesen bør tilskrives Aarsleff-familiens næse for markedsføring. Store branding- og reklamekampagner blev søsat, nærmest før begrebet overhovedet var opfundet. At vælge Gåsetårnet som varemærke og bruge det som skruelåg på parfumeflaskerne var et genialt træk, som var med til at sætte Vordingborg på landkortet. Og at sende reproduktioner af landskabsmaleren J.Th. Lundbyes maleri af Gåsetårnet ud som vægpryd til landets barbersaloner skulle også vise sig at et både smart træk og en god investering. Lundbye var netop kendt for at male det typisk danske, og reproduktionerne blev hængende i salonerne i årevis.

Esprit’en klarer alt!
I 1950’erne havde De Danske Spritfabrikker overtaget roret, og nu tonede tidens største skuespillere Ib Schønberg og Oswald Helmuth frem i dyre biografreklamer – det nye marketingskyts. Deres humoristiske præstentation af duftevandets mange fordele har helt sikkert vakt opsigt i biffens mørke. Vidste du for eksempel, at Esprit de Valdemar kan bruges til at fjerne røglugt? En af filmene ligger i dag på youtube. Herlig retro og helt skøn. Bliv klogere på Esprit’en med videoen her.

Retro – på den fede måde
I slutningen af 1990’erne forsvandt Esprit de Valdemar ud af markedet i en årrække, men er nu tilbage til gavn og glæde for trofaste fans. Det siges, at de unge mænd igen er ved at få øjnene op for hårvand og brillantine. Måske som afløser af hårvoks… hvem ved? Dagens tip til Camønovandrerne:  Esprit de Valdemars ‘Portugal’ (den gule) er alletiders opfrisker på varme dage – eller til morgentoiletten ved shelteret. Og hvem ved….Måske den også holder myggene på afstand? Tjek den ud i museumsbutikken og køb dit eget eksemplar!

Historien og billeder om ‘Esprit de Valdemar’ er lånt fra Møns Museums’ hjemmeside